Německo zahajuje stavbu prvních „vodíkovodů“ — co to změní pro Evropu i Česko?

Spread the love

Evropa už dávno nehledí jen na zelenou elektřinu – teď přichází do hry vodík, který může změnit, jak průmysl a doprava vypadá v Česku i u našich sousedů. A Německo má našlápnuto stát se lídrem: letos získalo souhlas od Evropské komise a pustilo se do historicky první výstavby „vodíkové páteře“ celé země.

Co vlastně je vodíkovod a proč je okolo tolik rozruchu?

Vodíkovod je speciální potrubí, které bezpečně přepravuje vodík od výrobců ke spotřebitelům – podobně jako plynovody, jen místo plynu proudí vodík. Je to zásadní krok, jestli chceme využívat vodík nejenom na výrobu energie, ale třeba i v chemických závodech, rafineriích nebo dokonce v dopravě.

3 miliardy eur: Největší infrastruktura za poslední roky

Německo investuje přes 3 miliardy eur do rozvoje vodíkové sítě (Hydrogen Core Network, HCN). Výstavba první části má skončit už příští rok – tedy 2026 –, a do několika let by měla síť dosahovat několika set kilometrů. Plán je jasný: propojit hlavní průmyslové uzly, aby se vodík dal rychle použít tam, kde je ho aktuálně nejvíc potřeba.

  • Stavět se bude hlavně v severním Porýní-Vestfálsku a Bavorsku
  • K propojení dojde i s velkými rafineriemi kolem Hamburku a Frankfurtu
  • Bude možnost napojení na již existující evropské sítě – například nápoji do Rakouska, Česka či Polska

Kdo bude vodíkovody spravovat a kdo je zaplatí?

Za provoz a stavbu zodpovídají němečtí provozovatelé přenosových soustav (TSO). Vybrala je regulační agentura Bundesnetzagentur, která dbá na férovost i bezpečnost. Zajímavostí je, že stát poskytne speciální záruky, čímž umožní firmám si půjčit peníze na výhodnější úrok a zvládnout náročný začátek, kdy síť využije méně zákazníků a příjmy pokryjí jen část nákladů.

Dotace, nízké úroky i dlouhé splatnosti

Německá státní banka KfW poskytne výhodné půjčky s nižším úrokem, než by nabídly soukromé banky. Splácet se bude až do roku 2055 a podpora nejen pokryje nové potrubí, ale také modernizaci starých plynovodů na přepravu vodíku. Motivací je jednoduchá — zvýšit počet spotřebitelů vodíku a dlouhodobě nastartovat poptávku.

Co to znamená pro Česko a co nás čeká dál?

V praxi může Německo rychlým spuštěním vodíkové sítě vytáhnout celý evropský průmysl do nové éry. I české firmy z Ústeckého kraje nebo Moravy se pak budou moci napojit a získat přístup k vodíku s certifikátem „zelené energie“. Propojení tak otevírá šanci být součástí nejmodernější infrastruktury – a to nejen pro velké hráče, ale časem i pro dopravce nebo malé podniky.

  • První velký úsek vodíkovodu má být v Německu spuštěn už během roku 2026
  • Do roku 2032 má být hotové vodíkové jádro spojující průmyslové zóny napříč Německem
  • Evropská komise už schválila i další dílčí projekty, například IPCEI Hy2Infra

Jaké jsou hlavní výhody pro budoucnost?

Pokud vodíkovod skutečně rychle rozběhne provoz, může zásadně snížit emise CO2 v těžkém průmyslu. Zároveň zvyšuje naši energetickou bezpečnost: Evropa nemusí tolik spoléhat na dovoz plynu nebo ropy. A pokud se tento model osvědčí, možná se právě díváme na začátek nové energetické kapitoly, která brzy dorazí i k nám.