Zákaz spalovacích motorů: Velké značky tlačí na EU, do roku 2035 jen ekologická auta?

Spread the love

To, o čem se před pár lety jen spekulovalo, se stává realitou. Velcí hráči automobilového trhu společně tlačí na Evropskou unii, aby už od roku 2035 zakázala prodej nových vozidel se spalovacími motory. Elektromobilita už dávno není doménou severských zemí nebo Kalifornie – připravte se, změny se dotknou i silnic v Praze, Brně nebo Ostravě.

Ford Mustang Mach-e
Foto: Bram Van Oost on Unsplash

Komu bije zvon? Velké značky v čele s Fordem a Volvem

Výzva ke konci spalovacích motorů není jen dílem ekologických aktivistů. Letos, v roce 2025, už jsme zažili otevřené dopisy podepsané třeba značkami jako Ford, Volvo a dalšími, které v EU prodají stovky tisíc aut ročně. Argumentují tím, že bez radikálnějšího kroku nebude možné splnit klimatické cíle, které si Evropa sama stanovila.

Co znamená „Fit for 55“ a jak ovlivní vaše auto?

Pojem „Fit for 55“ jste už určitě zaregistrovali. Jde o soubor klimatických opatření, které mají Evropu dovést k uhlíkové neutralitě do roku 2050. Automobilová doprava dnes tvoří přibližně 15 % všech emisí CO2 v EU, a osobní i užitková auta jsou zároveň největším zdrojem znečištění oxidem dusičitým. Podle Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) kvůli němu v Evropě každoročně předčasně zemře na 40 tisíc lidí. Proto se plánuje, že poslední nové auto se spalovacím motorem – včetně hybridů – bude v Evropě prodáno nejpozději v roce 2035.


„Politiky zavedené v příštích několika letech rozhodnou o tom, zda má svět šanci bojovat proti změně klimatu. Klimatický balíček ‚Fit for 55‘ určí, zda je Evropa na reálné cestě k nulovým emisím v roce 2050 a jak splní platné závazky Pařížské dohody. Je také klíčový pro budoucnost dopravy – největšího zdroje emisí skleníkových plynů a znečištění ovzduší v Evropě. Pokud se má dosáhnout nulových emisí do roku 2050, poslední vozy se spalovacím motorem musejí z pásu sjet do roku 2035.“

(z dopisu adresovaného Evropské komisi)

Co čeká české řidiče a automobilový průmysl?

Realita budoucích let: vozy Škoda, Hyundai z Nošovic nebo dokonce Tatra budou úplně bez spalovacích motorů. Jde o změnu, která se dotkne nejen výrobců, ale i všech, kteří jezdí do práce autem nebo využívají firemní flotily. Legislativní návrh nyní analyzují europoslanci a pokud projde, bude potřeba upravit nejen výrobu, ale i navazující infrastrukturu – tedy hlavně dobíjecí stanice.

Proč má smysl začít uvažovat o „eko“ vozu už dnes?

  • Investice do budoucnosti: Hodnota vozů se spalovacím motorem může v příštích letech klesat.
  • Trend na trhu ojetin: Čistá auta budou žádanější – tak, jak už to vidíme například v Nizozemsku nebo v Německu.
  • Podpora státu: Dotace nebo daňové úlevy pro nákup elektromobilu jsou už dnes realitou i v ČR a jejich nabídka do budoucna poroste.
  • Ekologický dopad: Pro menší města, kde ovzduší trpí hlavně kvůli dopravě, má přechod na elektromobilitu opravdu smysl.

Bude nám chybět zvuk motoru?

Upřímně… některým z nás možná ano. Ale právě díky tomu, jak se trh rychle mění, věřím, že elektromobily nabídnou zážitky, na které si rychle zvykneme. A navíc – až za pár let uvidíte na ulicích už jen tiché vozy bez výfuku, možná si řeknete, že tahle změna dává smysl.

Kategorie spalovacích motorů v Evropě jde do finále. Je čas přemýšlet, čím budeme jezdit už zítra.