Za dva roky uvidíme v dánském provozu něco, co Evropa dlouho vyhlížela: první moderní bateriové vlaky Mireo Plus B. O to zajímavější je, že za vznikem této novinky stojí odborníci nejen z německé pobočky Siemensu, ale výrazně pomáhali i elektrotechnici z našich českých měst — Plzně a Prahy.
Co to znamená pro sever Evropy — a proč nás to má naopak zajímat u nás v Česku nebo na Moravě?
Baterie místo nafty: Směr, kterým jde železnice
Dánský dopravce Midtjyske Jernbaner objednal sedm dvouvozových jednotek Siemens Mireo Plus B, které mají sloužit jako pilotní projekt pro celé Dánsko. Pokud se bateriové vlaky osvědčí v praxi, čeká celou zemi postupná modernizace a nahrazení dieselových vlaků právě novou (nebo obdobnou) technologií.
- Baterie umožní bezemisní jízdu i mimo elektrifikované tratě.
- Jízdní komfort a ticho přímo láká srovnávat s vyhlídkovými liniemi v Německu či Švýcarsku.
- Dánsko zvažuje v budoucnu také rozšíření flotily o vodíkové soupravy nebo další elektrická řešení.
Já osobně vidím obrovskou výhodu v tom, že díky bateriím mohou tyto soupravy zajet i tam, kde by se jinak muselo řešit drahé a časově náročné vybudování trolejí. V regionech jako Vysočina nebo i některé tratě na Jižní Moravě by podobný přístup mohl změnit dostupnost hromadné dopravy.
Technologie, která nemá v Dánsku obdoby
Každá souprava Mireo Plus B dopraví až 120 sedících cestujících rychlostí až 140 km/h. Na jedno nabití zvládnou až 80 kilometrů bez trolejového napětí a nabíjet se umí jednak za jízdy pod trolejí, ale také rekuperací při brždění. Právě schopnost využít brzdnou energii je dalším skrytým benefitem nové vlny železniční dopravy.
Aby toho nebylo málo — objednávka z Dánska je teprve třetí na tento typ vlaků. První dvě směřovaly do Německa, kde už mají s moderními železničními inovacemi náskok. Sám Siemens se netají ambicemi: při úspěchu projektu se Midtjyske Jernbaner může stát lídrem v zelených kolejích pro celý sever Evropy.
Zapojení českých odborníků: Hrdost i nové příležitosti
Není žádným tajemstvím, že český technický export je u železnice slyšet. Právě vývojová centra Siemens v Plzni a Praze mají na bateriových jednotkách významný podíl. Výsledkem jejich práci jsou i vozy, které budou brzy vozit cestující mezi dánskými městy.
Co to může znamenat pro český trh? Pokud pilotní projekt v Dánsku dopadne dobře, podobné vlaky bychom v horizontu pár let mohli vidět i v krajích jako Ústecký, Jihočeský či Pardubický — tam, kde neelektrifikovaných tratí není málo.
Krok vpřed nejen pro Dánsko, ale pro celou Evropu
Zásadní zprávou není jen to, že Dánsko získá moderní soupravy. Ale hlavně to, že v roce 2025 už mají evropské železnice reálnou a prověřenou cestu, jak snižovat emise, zvyšovat komfort a zároveň podporovat udržitelnou mobilitu.
Možná je ten správný čas, abychom i my v Česku začali s bateriovými inovacemi seriózně počítat. Pokud cestujete vlakem, brzy se podle všeho můžete těšit na čistější, tišší a rychlejší cestování — a díky českým odborníkům i s vlastním kouskem domácího know-how na kolejích.