Elektromobilita je už dávno realitou, která zásadně mění krajinu evropského autoprůmyslu. V příštích letech přijdou automobilky napříč Evropou o desítky tisíc pracovních míst. Důvod? Výroba elektromobilů je jednodušší, rychlejší a díky razantní digitalizaci i méně náročná na lidskou sílu. Tuzemský průmysl se tohoto trendu nemůže vyhnout – naopak, situace je pro nás v Česku mimořádně zásadní.
Automobilový průmysl míří do nové éry
Digitalizace, automatizace výroby a silný tlak z Číny. To jsou témata, která už dnes řeší většina firem působících v automobilovém sektoru. Ze studie Allianz Trade vyplývá, že pouze v Německu může kvůli aktuálně probíhajícím změnám odejít z oboru více než 250 tisíc lidí. A kdo někdy zažil, jak velký vliv mají německé automobilky na trh práce v Česku, tomu nepřekvapí, že tento scénář ovlivní také naši ekonomiku.
Raketový růst elektromobilů
Podle Allianz Trade se v roce 2025 na celém světě registruje o třetinu víc nových elektromobilů než loni – konkrétně přes 18 milionů vozů. V samotné Evropské unii očekáváme nárůst prodejů o 41 %. Klíčovým důvodem je tlak na snižování emisí a podpora moderních technologií ze strany států.
Evropské značky ve stínu čínské konkurence
Bohužel, hlavní hráči – například německé a francouzské automobilky – zareagovali na vzestup elektroaut se zpožděním. Tento otřes v odvětví okamžitě využily mladé a dravé značky, především z Číny. Dnes patří mezi světovou špičku v prodejích pouze Tesla (USA) a čínský gigant BYD. Evropské firmy, které kdysi udávaly směr, jsou najednou v defenzivě.
„Automobilky už dnes musejí dávat větší důraz na vývoj baterií a softwaru než na výkon motoru. Čína tento trend zachytila s předstihem a díky investicím v oblasti baterií a IT je nyní o generaci dál,“ konstatuje Jasmin Gröschl, hlavní ekonom Allianz Trade.
Cena rozhoduje. Elektromobily v Číně jsou výrazně levnější
Jedním z hlavních důvodů, proč čínské elektrovozy slaví úspěch nejen doma, ale i v Evropě, je jejich cena. Podle Allianz Trade byla v roce 2022 průměrná cena elektromobilu v Evropě 55 821 EUR, tedy téměř o třetinu vyšší než konvenčních aut na benzin či naftu. Naproti tomu v Číně je průměrná cena elektroauta jen 31 829 EUR – tedy o třetinu méně než tamní vozidla se spalovacím motorem.
Zaměstnanost v ohrožení. Výroba je snazší a rychleji se robotizuje
Díky jednodušší konstrukci a menšímu počtu dílů je výroba elektromobilů méně náročná na pracovní sílu. Allianz Trade odhaduje, že přechod na elektromobilitu může snížit potřebu zaměstnanců až o 30 %. Nejde však jen o technologii: automatizace vytlačí další pozice, především ve výrobě a montážních provozech. Český trh práce, kde je automobilový průmysl jedním z klíčových zaměstnavatelů (například Škoda Auto, TPCA Kolín nebo Hyundai Nošovice), tak čelí obrovské výzvě.
Co s tím? Hledání nové role pro český průmysl
Elektromobilita je jistě budoucnost. Česká republika ale musí najít vlastní cestu – modernizovat výrobu, podporovat vznik nových technologických firem a adaptovat zaměstnance na novou realitu. Programy rekvalifikací a investice do kvalifikovaných pracovních míst budou pro regiony, které jsou historicky závislé na automobilkách, zásadní.
Rychlý tip
- Sledujte aktuální nabídky rekvalifikací v regionech s automobilovým průmyslem (Moravskoslezský, Středočeský kraj).
- Firmy i školy by měly rychleji zavádět výuku softwarového inženýrství a energetiky.
- Vyplatí se sledovat i regionální granty a projekty podporující inovace ve výrobě.
Jestli vás téma elektromobility a proměn na trhu práce zajímá, doporučuji sledovat nové studie od Hospodářské komory nebo regionální portály, jako je CzechInvest Arena. Budoucnost automobilů, výroby i zaměstnanosti se v příštích letech bude psát právě tady.