V posledních měsících se na německém trhu s elektromobily odehrává něco, co bych nazval střízlivým procitnutím. Ještě před pár lety panovaly mezi výrobci i politiky optimismus a silné vize, dnes však realita působí poněkud trpčeji. Statistiky mluví jasně – zájem o elektrická auta je menší, než by se v Německu čekalo, a renomované značky, jako Mercedes, VW nebo BMW, čelí tlaku nejen od Tesly, ale i nových hráčů z Číny.
Statistiky, které budí pozornost
Podle aktuálních dat z roku 2025 se počet prodaných elektromobilů v Německu dostává pouze na polovinu původně plánovaných čísel. Přelomová meta 15 milionů elektromobilů na silnicích v roce 2030 je silně ohrožena – podle expertů Bundesverband der Deutschen Industrie bude reálnější číslo někde kolem sedmi milionů. Optimističtější odhady se zmiňují o 10,5 milionech kusů, ale i to znamená výrazné zpomalení.
Proč Češi i Němci váhají?
- Nedostatečná infrastruktura: Nabíječky stále nejsou všude, kde bychom je potřebovali. Ve srovnání s Nizozemskem nebo severskými zeměmi je Německo pořád pozadu a Česko má v tomto směru ještě co dohánět.
- Cena a dostupnost: Elektromobily jsou jednoduše dražší než spalovací vozy. Výraznější státní podpora (dotace, zvýhodněné parkování) zatím není samozřejmostí.
- Obavy o technologie: Vývoj baterií jde pomaleji než by bylo žádoucí. Dojezd, rychlost dobíjení i životnost stále nejsou na takové úrovni, aby přesvědčily širokou veřejnost.
Mercedes sází na hybridy, BMW drží čistou elektřinu
Zajímavý je přístup jednotlivých hráčů. Mercedes reaguje na aktuální náladu veřejnosti tím, že investuje do hybridních modelů s čtyřválcovými motory – zejména díky spolupráci s čínským Geely (které už známe i z českého trhu jako vlastníka značky Lynk & Co). BMW naopak zůstává věrné čistě elektrickým pohonům, ačkoli zatím bez jasné strategie, jak přesvědčit pochybující zákazníky.
Není čas na změnu kurzu?
Nadšení prvních let vystřídaly otázky: Nezůstaly tradiční automobilky zamrzlé na rozcestí? Zatímco Tesla a čínské značky jako BYD nebo XPeng nabízí progresivní technologie, lehčí konstrukce a rychlejší nabíjení, Němci možná přibrzdili a riskují, že zaspí dobu. Cílem by přitom měla být nejen ekologičtější mobilita, ale i jasná strategie dekarbonizace dopravy.
Čeho si všímat v roce 2025?
- Rychlé adaptace na trhu: Výrobci, kteří pružně reagují na trendy, mají navrch.
- Spolupráce s novými hráči: Aliance s asijskými firmami mohou přinést potřebné technologie a know-how.
- Lepší práce se zákazníky: Firmy musí víc naslouchat reálným potřebám uživatelů. Jinak mohou ztratit i své tradiční klienty.
Co čeká německé automobilky v nejbližších letech?
Odpověď není jednoduchá. Stále více lidí pochybuje, zda elektromobilita v současném tempu opravdu přinese kýžený efekt. Německý průmysl, na který navazuje řada českých subdodavatelů a vývojářů, je na rozcestí. Buď se rychle přizpůsobí novým trendům, nebo riskuje další ztrátu trhu ve prospěch inovativnější konkurence.
V Česku sledujeme situaci s velkým zájmem i obavami – máme silné hráče mezi dílenskými dodavateli (Škoda Auto, TPCA, Brano), ale i potenciál v elektromobilitě. Rozhodně se vyplatí sledovat, jaká rozhodnutí nyní padnou v Německu, protože jejich dopad pocítíme i na našich silnicích.
Zda a kdy se elektromobily zcela prosadí, je stále ve hvězdách. Ale jedno je jasné: bez odvahy, inovací a lepšího pochopení potřeb zákazníků to německé (ani české) značky daleko nedotáhnou.