MOL v Maďarsku startuje výrobu zeleného vodíku. Už příští rok plánuje produkci 1 600 tun

Spread the love

V posledních letech můžeme v Česku i střední Evropě sledovat stále hlasitější diskusi o zelených technologiích a energetickém přechodu. Maďarský energetický gigant MOL teď rozšiřuje své aktivity právě tímto směrem — už v roce 2026 chce ve své rafinerii u Dunaje vyrábět až 1 600 tun zeleného vodíku ročně. Tento krok je významným milníkem nejen pro samotný MOL, ale i pro celý region.

Foto: Gerd Altmann, Pixabay

Zelený vodík: Čistší energie i nižší emise

Přechod k výrobě zeleného vodíku znamená skutečný posun v energetické strategii Maďarska. Nová technologie ve městě Százhalombatta využije 10MW elektrolyzér od společnosti Plug Power. Díky tomu vznikne nejen 1 600 tun vodíku s nízkou uhlíkovou stopou, ale také každý gram nahradí současné emise vznikající při výrobě vodíku ze zemního plynu. MOL očekává, že tím ušetří až 25 tisíc tun oxidu uhličitého ročně. Pokud se zajímáte o udržitelnost, tohle je krok, který má reálný dopad na okolí — a nejen na papíře.

Výhody zeleného vodíku a co přináší navíc?

  • Snížení emisí: Nový proces využívá obnovitelné zdroje energie, takže neprodukuje emise skleníkových plynů.
  • Vedlejší produkt – kyslík: Elektrolyzér generuje při výrobě vodíku také čistý kyslík. Z každé tuny vyrobeného vodíku je zhruba 8–9 tun kyslíku, který se dále využije v průmyslu nebo zdravotnictví.
  • Silnější pozice na trhu: MOL posiluje své postavení mezi lídry v oblasti udržitelné energetiky ve střední Evropě.

Co to znamená pro Česko a střední Evropu?

Zelený vodík není jen průmyslový buzzword, ale stále častěji i součást reality. Evropská unie předpokládá, že do roku 2030 bude až 17 % všech nákladních vozidel poháněno vodíkem. Stejné ambice už dnes sleduje i česká dopravní scéna — například DPP testuje vodíkové autobusy přímo v pražských ulicích a v Brně se mluví o využití vodíku i v MHD.

Rozvoj infrastruktury v Maďarsku tedy může pozitivně ovlivnit i Česko, a to nejen skrz dekarbonizaci dopravy. V budoucnu se vodík uplatní i v průmyslu, energetice nebo při modernizaci železnice — už jsme zahlédli první vlaštovky v podobě vodíkových vlaků.

Závěrem: Proč sledovat tento projekt?

Pokud uvažujete nad tím, kam se vydává energetika v regionu, projekt MOL by neměl ujít vaší pozornosti. Je ukázkou, jak lze skloubit inovace, reálný ekologický přínos a posílení energetické soběstačnosti. Možná se už za několik let bude zelený vodík vyráběný na Dunaji v Maďarsku využívat i tady — v české dopravě, průmyslu nebo domácnostech. Investice do tohoto odvětví dávají smysl nejen ekonomicky, ale i z pohledu životního prostředí. S ohledem na stávající klimatické změny je to příjemná zpráva, kterou stojí za to sledovat a sdílet dál.