V roce 2025 už snad nikdo nepochybuje, že budoucnost elektromobility záleží na chytrém a udržitelném využívání baterií. Právě v Norsku, které dlouhodobě patří mezi špičku v adopci elektroaut, se otevřelo nové, dosud největší evropské centrum na recyklaci baterií. Projekt Hydrovolt představuje opravdu důležitý krok nejen pro místní automobilový průmysl, ale i pro celou Evropskou unii.
Kdo za Hydrovoltem stojí a proč je to důležité
Hydrovolt vznikl spojením norského giganta Hydro, který je významným hráčem v oblasti výroby hliníku, a švédské společnosti Northvolt – průkopníka v oblasti bateriových technologií. Výsledkem jejich spolupráce je zařízení v norském Fredrikstadu, které má kapacitu zpracovat až 12 000 tun bateriových sad za rok, což odpovídá přibližně 25 000 bateriím z elektromobilů.
Norsko, elektroauta a role recyklace
Norský trh je typický vysokým podílem elektromobilů. Díky novému zařízení pokryje Hydrovolt veškerou aktuální poptávku po recyklaci baterií ze všech norských aut, kol a domácích úložišť energie. Co je ale ještě důležitější, projekt už nyní míří dál – na evropské trhy.
Ambiciózní plány do dalších let
- Do konce roku 2025 má Hydrovolt recyklovat až 70 000 tun bateriových sad ročně.
- Během pěti let se má kapacita rozšířit až na 300 000 tun.
- Nová recyklační zařízení s označením Hydrovolt mají vzniknout i v dalších evropských zemích – Polsko, Německo či Nizozemsko jsou již na přetřesu.
Co se z baterií dá znovu využít?
A to je možná nejzajímavější část celé recyklace. Podle expertů z Hydrovoltu se podaří znovu využít až 95 % materiálů – od mědi přes hliník, plasty či dokonce „černý prášek“, který obsahuje nikl, mangan, kobalt a lithium.
Jak z toho může těžit Česko? Inspirace pro budoucnost
I když Norská realita je trochu jiná než ta česká, zkušenosti Hydrovoltu jsou pro středoevropské trhy velice cenné. Společnosti jako ČEZ nebo Škoda Auto už o podobných provozech otevřeně mluví. Jakmile rapidně poroste počet elektromobilů na českých silnicích, poptávka po efektivní recyklaci baterií bude nezbytná.
- Pro jednotlivce: Pokud máte doma starou baterii (např. z elektrokola), zjistěte, jak ji můžete odevzdat k ekologické likvidaci. Elektronické odpady už berou i některé české řetězce, například Alza nebo Datart.
- Pro firmy: Plánujete fleet elektromobilů? Zajímejte se u dodavatele, jak řeší recyklaci baterií – v roce 2025 už to není jen povinnost, ale i konkurenční výhoda při veřejných zakázkách.
Proč je to celé důležité?
Stačí si vzpomenout na debaty kolem těžby lithia na Cínovci nebo kritik ekologických dopadů výroby nových baterií. Každá tuna materiálu, kterou místo dolování z přírody získáme recyklací, představuje obrovskou úsporu – nejen pro klima, ale i pro peněženky nás všech.
Závěrem: Recyklace baterií není hudbou budoucnosti, už je dnešní realita
Hydrovolt je ukázkou, jak rychle a efektivně lze reagovat na obrovskou změnu, kterou přináší rozmach elektromobility. Nabízí jasnou inspiraci i pro ostatní evropské země, včetně Česka. Není na co čekat – baterie by dnes neměly končit na skládkách, ale dostávat nový život. A naše regionální firmy mají skvělou šanci stát se součástí tohoto pokroku.