Diskuse o budoucnosti automobilů se spalovacím motorem v Evropě opět nabírá na intenzitě. Přísná emisní norma Euro 7, která by mohla od roku 2035 zásadně proměnit trh, naráží na velký odpor – a Polsko je připraveno věc hnát až před Evropský soudní dvůr. Připojí se další země EU?
Emisní norma Euro 7: Záchrana klimatu, nebo zasazení rány evropskému autoprůmyslu?
Euro 7, kontroverzní emisní standard připravovaný na roky 2025 a dál, podle výrobců ohrožuje dostupnost aut s tradičními spalovacími motory. Čeští řidiči znají dobře značky jako Škoda, Peugeot nebo Hyundai – a právě těch by se toto nařízení dotklo nejvíce.
Odborníci dlouhodobě upozorňují, že přechod na dražší technologie kvůli plnění přísných limitů znamená nárůst cen zejména menších modelů aut. Značky tak pravděpodobně omezí nabídku kompaktních vozidel, která tvoří základ českých i evropských silnic.
Ohlasy z Česka: Pracovní místa i obavy o dostupnost
Výrazný hlas ve veřejné debatě má Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto – značky, na kterou jsou Češi právem hrdí. Jahn varuje, že jen v Mladé Boleslavi by v důsledku této politiky mohly zaniknout tisíce pracovních míst. Další efekty pocítí navázaní dodavatelé, od Kolína po Ostravu, s desítkami tisíc zaměstnanců.
Dražší technologie navíc výrazně prodraží nejdostupnější modely jako Fabia, Scala nebo Kamiq. Pro většinu rodin tak mohou být nové vozy nedostupné, což by vedlo ke stárnutí vozového parku a ve výsledku i k menšímu efektu v snižování emisí, než se očekává.
Jak reagují automobilky působící v EU?
- Značky omezují menší modely – například už teď vidíme útlum výroby vozů v segmentu malých městských aut.
- Tlak na elektromobilitu sílí, ale infrastruktura v Česku i Polsku není stále dostatečně připravená.
- Dopad na peněženky Čechů může být citelný, hlavně při stále vysokých cenách elektřiny v roce 2025.
Polsko jde do boje – další žaloby na obzoru?
Polský kabinet v roce 2025 otevřeně vystoupil proti zavedení Euro 7 a připravuje žalobu k Evropskému soudnímu dvoru. Očekává se, že se k němu přidají i další státy ze střední a východní Evropy. Argumentují nejen ochranou pracovních míst, ale i reálnou dostupností automobilů pro běžné občany. Je pravděpodobné, že jednání kolem termínu zavedení této normy se ještě potáhnou.
Co bude dál? Praktické dopady na české řidiče
- Zdražení – ceny nových aut porostou, na silnicích tak častěji uvidíme ojeté vozy.
- Omezený výběr – v showroomu už brzy nenajdete některé menší modely, které byly dosud samozřejmostí.
- Přechod na elektromobily – pokud dojde k posunutí termínu, získají Češi i firmy více času na adaptaci.
Každopádně platí, že debata o zákazu spalovacích motorů je v roce 2025 pořád horká a budoucnost automobilismu v Česku (i celé EU) se rozhoduje právě teď. Jaký je váš názor na konec spalovacích motorů? Dejte vědět v komentářích nebo sdílejte článek s přáteli – podobných témat nás v nejbližší době čeká víc než dost!