V roce 2025 už není pochyb: klasické palivo pro auta – benzín i nafta – v Česku rychle ztrácí půdu pod nohama. Stát proto hledá cestu do nové éry: místo spalovacích motorů investuje do těžby lithia a výroby baterií, které by měly konvenční pohon nahradit. Jenže zároveň se řeší, jak těžbu udělat opravdu šetrnou nejen pro Krušné hory, ale i pro všechny, kdo v jejich okolí žijí.
Od záměru k akci: Češi rozjíždějí revoluci v těžbě lithia
Téma „české lithium“ se z okrajové debaty stalo prioritou státu. Na projektu těžby a zpracování lithia z Cínovce spolupracují Ministerstvo průmyslu a obchodu, VŠCHT Praha, gigant ČEZ i další firmy. V plánu je nejen získat lithium, ale také ho přímo u nás proměnit na baterie pro elektromobily – a postavit vlastní gigafactory.
- Těžba lithné slídy (cinvalditu) u Cínovce v Ústeckém kraji
- Přímé zpracování mineralu v Česku – větší přidaná hodnota pro domácí průmysl
- Výstavba gigafactory, která by ročně zvládla až 55 GWh baterií
- Významné zapojení VŠCHT Praha – technologie i ekologické postupy
ČEZ a lithium: Zpátky pod českou kontrolou
V posledních měsících jsme viděli zásadní obrat: náš stát skrze společnost ČEZ vykoupil větší podíl ve firmě Geomet, takže klíčové rozhodování o dalším osudu lithia zůstává doma. Do května příštího roku mají být jasné i poslední technické detaily a studie proveditelnosti.
Co je pro Česko ještě důležité? Regionální zásoby lithia jsou v evropském kontextu výjimečné: kromě nás významnější ložiska najdeme jen v Srbsku, Finsku nebo Portugalsku. Právě díky vlastnímu surovinovému bohatství má ČR šanci stát se silným hráčem na poli nového automobilového průmyslu.
Český stát znovu drží v ruce kontrolu nad naším lithiem. Investicí téměř 30 milionů eur do Geometu jsme splnili klíčový slib — dnes už rozhodují Češi.
Andrej Babiš, premiér
Inovace z českých hlav: Nová metoda těžby bez zbytečných odpadů
Opravdu zajímavé je, že Vysoká škola chemicko-technologická v Praze přichází s vlastním průlomovým způsobem, jak lithium získat šetrnějším způsobem — a dokonce bezodpadovou technologií. Tato metoda se v tuzemském centru CIRKTECH už testuje v poloprovozu. Pokud se osvědčí, může Česko nabídnout nejen samotnou surovinu, ale i know-how celému světu.
Vytvořili jsme bezodpadovou metodu, která nemá ve světě obdoby. Věříme, že i výroba a recyklace baterií se pod českým dohledem posune výrazně vpřed.
Pavel Matějka, rektor VŠCHT Praha
Strategie na příští roky: Z lithia rovnou do elektromobilů
Jaký je plán? Vytěžené lithium už zůstane „doma“ – místo exportu umožní vznik domácí gigafactory, kam se zapojí například automobilka Škoda Auto. Důraz je na propojení všech fází: od těžby, přes výrobu článků až po recyklaci.
- Rozhodnutí o konečné metodě zpracování se čeká ještě letos
- Výroba baterií by mohla odstartovat už v roce 2025
- Celý ekosystém má vzniknout v rámci ČR – od suroviny po konečný produkt
- Na projektu gigafactory spolupracují ČEZ, významní technologičtí partneři i lídři českého autoprůmyslu
Ekologie na prvním místě: Jak těžbu udělat šetrnou?
Jistě, otázka „zelenosti“ těžby lithia na Cínovci stále zůstává živá. Klíčové bude, zda nové metody skutečně minimalizují negativní dopady na krajinu a okolní obce. Právě proto stát i firmy dávají prostor nezávislé expertíze a místním komunitám – aby rozvoj pomohl regionu, a ne naopak.
Co čekat v příštích letech?
Podle průzkumů a trendů roste v Evropě zájem o elektromobily tempem, na který jsme před pár lety nebyli zvyklí. Odhady říkají, že trh s bateriemi v Česku se během několika let zněkolikanásobí. Pokud teď vše půjde podle plánu, opravdu není nereálné, že většina českých elektromobilů bude jezdit s bateriemi vyrobenými přímo v srdci Evropy – tedy od nás.
Finální testy nové technologie těžby mají skončit již letos. Pak se ukáže, jaký bude mít „české lithium“ potenciál nejen pro automobilky, ale i pro celou ekonomiku — a především pro severočeský region.
Tip na závěr: Proč se o české lithium zajímat?
- Bude to základ rozvoje domácího moderního průmyslu
- Nabízí unikátní příležitost i pro regionální rozvoj v Ústeckém kraji
- Ekologická těžba je šancí ukázat, že i těžký průmysl může být udržitelný
- Díky spolupráci s mladoboleslavskou Škodou může Česko zůstat silné na mapě evropského autoprůmyslu
České lithium už není jen politická bublina. Stát, firmy i univerzity ho konečně posouvají od slibů ke konkrétním činům. Budeme sledovat, kam až nás na této nové cestě 21. století dovede.