Rakousko přepisuje železniční historii: Vodíkové vlaky vyjíždějí na trať

Spread the love

Rok 2025 právě v Rakousku začíná s výrazným technologickým krokem kupředu. Od dnešního dne totiž na místní železniční síti startují testy vlakových jednotek na vodíkový pohon. Francouzská společnost Alstom si klade za cíl nejen ověřit, jak jejich vlaky zvládnou rakouské horské tratě, ale hlavně představit budoucnost, kterou by mnozí ještě donedávna považovali za science fiction: vlakovou dopravu zcela bez emisí.

Coradia iLint – právě tento vlak je světovým unikátem, jelikož pro svůj provoz využívá elektřinu, kterou získává z vodíkových palivových článků. Od jara 2025 ho tak můžete potkat i na pravidelných linkách rakouských železnic ÖBB. Rakousko se tak zařazuje po bok německých spolkových zemí, které vodíkový vlak už nasadily v rutinním provozu.

Pokud cestujete mezi Vídní a Štýrským Hradcem, připravte si foťák – novinka od Alstomu na této trase rozhodně zaujme. Výrobce už má v Německu přes čtyřicet provozovaných souprav a i zde je o zážitky postaráno.

Přes 180 000 kilometrů po Německu: Vodíkovým vlakem s nulovými emisemi

Mezi lety 2018 a 2020 už v Německu nasazoval Alstom své vlaky s vodíkovým pohonem, a to nejen na krátké testovací úseky. První zkušenosti byly nabírány na severu země, kde jednotky zvládly dohromady více než 180 000 kilometrů provozu. Nyní se vlak Coradia iLint chystá čelit rakouským Alpám, což je zcela jiná disciplína – dlouhé stoupání, náročná převýšení a extrémní počasí.

Na těchto tratích mohou vodíkové vlaky představovat zásadní změnu. Právě v místech, kde by elektrifikace trati ekonomicky nedávala smysl, je tento způsob pohonu šancí, jak se elegantně rozloučit s dieselovými lokomotivami, které budou podle evropských klimatických plánů brzy minulostí.

Vodíkové vlaky: Bez hlučných motorů a s minimem emisí

To nejzajímavější na této novince je patrně počet emisí – respektive jejich absence. Chod vlaku na vodíkový článek má za výsledek vznik pouze vody a vodní páry, což ocení každý, komu není životní prostředí lhostejné. Tiché elektromotory přinesou vítané zklidnění nejen cestujícím uvnitř souprav, ale i obyvatelům domů v blízkosti kolejí. Kdo někdy bydlel u neelektrifikované trati, jistě ví, jak „příjemný“ je noční průjezd klasického dieselového vlaku…

Železniční doprava je tradičně považována za jeden z nejčistších způsobů přesunu většího počtu lidí (a nákladů). Ve srovnání s osobní automobily nebo letadly má nesrovnatelně nižší uhlíkovou stopu. Moderní vlaky na vodík – ať už na hlavní tepně mezi Vysočinou a Moravou, nebo na lokálních tratích kolem Plzně – teď prokázaly, že železnice může být ještě zelenější.

Co čekat dál? Politická (a možná i finanční) podpora na obzoru

Nasazení vodíkových vlaků vzbuzuje v celé střední Evropě velká očekávání. Česká republika už sleduje dění v Rakousku s nemalým zájmem. Nedivil bych se, kdyby do pěti let nahradily podobné vlakové jednotky staré motoráky na šumavských či podhorských tratích. Ekonomický a ekologický přínos je zřejmý – a dá se čekat, že podporu najdou i u politiků a dotačních programů EU.

Pokud tedy patříte mezi milovníky technologií, železnice nebo prostě jen hledáte cestu, jak cestovat ohleduplněji k přírodě, určitě si vyzkoušejte jízdu vodíkovým vlakem při své další cestě do Rakouska. Možná právě vy budete jedním z prvních, kdo zažije, jak chutná budoucnost bez emisí na vlastní kůži.