Pokud pravidelně vyjíždíte na české silnice, jistě jste si všimli, že auta kolem vás nejsou žádní mladíci. Podle aktuálních dat průměrné stáří automobilů v Česku neustále roste a v roce 2025 se nebezpečně přibližuje hranici 19 let. Proč se to děje a jaké to má důsledky?
Stárnutí vozového parku: Proč se situace nelepší
Za poslední dekádu nám vozový park zestárl o víc než tři roky, což je v evropském měřítku opravdu výjimečné číslo. Důvodů je hned několik – patří mezi ně především omezená výroba nových aut kvůli již několik let trvajícím problémům s nedostatkem čipů, ale také nárůst dovozu ojetých vozů.
- Nedostatek čipů: Automobilky jako Škoda Auto v Mladé Boleslavi nebo Hyundai v Nošovicích musely výrazně omezit výrobu.
- Dovoz starších ojetin: Mnoho Čechů se v posledních letech rozhodlo pro dovoz levnějších, byť starších automobilů ze zahraničí.
Jak si stojíme v Evropě?
V celoevropském srovnání jsme na chvostu. Průměrný věk auta v Evropské unii loni činil 11,8 roku. U nás se podle ACEA vyšplhal na 18,6 let. Ze zemí EU je situace ještě horší v Řecku, Rumunsku nebo v Pobaltí.
Je trochu paradox, že právě Česko, kde působí i takové značky jako Škoda, Hyundai nebo výrobce autobusů Iveco ve Vysokém Mýtě, patří mezi státy s nejstaršími auty na silnicích. Celkový počet registrací loni překročil 8,5 milionu vozidel a každý rok přibývají další – jen v covidovém roce 2021 to bylo přes dvě stě tisíc nových registrací. Většina z nich ale nejsou nové vozy, nýbrž ojetiny.
Ekologie a bezpečnost: Problém starých automobilů
Starší auta znamenají menší bezpečnost i vyšší emise. Moderní technologie, jako jsou asistenti řízení nebo účinnější filtry, často v těchto vozech chybí. Je pravděpodobné, že bez zásadnějších změn v legislativě nebo podpory obnovy vozového parku bude trend pokračovat.
Omezení dovozu vozů s emisními normami Euro 1 a 2, které plánuje Ministerstvo dopravy, by mohlo v následujících letech pomoci. Klíčovou roli ale bude hrát i ochota nás všech investovat do novějších a ekologičtějších alternativ, ať už jde o elektromobily nebo moderní plug-in hybridy. Známé značky jako Škoda nebo Renault už dnes nabízejí modely přesně na míru českému provozu.
Co můžete udělat vy?
- Zvažte dovoz novější ojetiny: I mladší auto z dovozu vám přinese více bezpečnostních systémů a nižší provozní náklady.
- Vyplatí se investovat do modernizace: Pokud nový vůz není na pořadu dne, investice do údržby, bezpečnostního vybavení nebo ekologického pohonu výrazně prodlužuje „život“ vašeho automobilu.
- Sledujte nabídky domácích výrobců: Škoda, Hyundai i další čeští producenti často připravují výrazné slevy a výkupní bonusy právě pro starší vozy.
Závěrem
Stárnutí českého vozového parku je téma, které se dotýká každého řidiče. Průměrné stáří 19 let je v roce 2025 už opravdu alarmující a změnu mohou přinést nejen regulační kroky státu, ale i osobní rozhodnutí každého z nás. Pokud vás zajímají další novinky a tipy k autům, sledujte nás i dál – život na českých silnicích se totiž rychle mění.