Český vozový park nadále stárne: Průměrné stáří aut téměř 19 let

Spread the love

Pokud pravidelně vyjíždíte na české silnice, jistě jste si všimli, že auta kolem vás nejsou žádní mladíci. Podle aktuálních dat průměrné stáří automobilů v Česku neustále roste a v roce 2025 se nebezpečně přibližuje hranici 19 let. Proč se to děje a jaké to má důsledky?

Stárnutí vozového parku: Proč se situace nelepší

Za poslední dekádu nám vozový park zestárl o víc než tři roky, což je v evropském měřítku opravdu výjimečné číslo. Důvodů je hned několik – patří mezi ně především omezená výroba nových aut kvůli již několik let trvajícím problémům s nedostatkem čipů, ale také nárůst dovozu ojetých vozů.

  • Nedostatek čipů: Automobilky jako Škoda Auto v Mladé Boleslavi nebo Hyundai v Nošovicích musely výrazně omezit výrobu.
  • Dovoz starších ojetin: Mnoho Čechů se v posledních letech rozhodlo pro dovoz levnějších, byť starších automobilů ze zahraničí.

Jak si stojíme v Evropě?

V celoevropském srovnání jsme na chvostu. Průměrný věk auta v Evropské unii loni činil 11,8 roku. U nás se podle ACEA vyšplhal na 18,6 let. Ze zemí EU je situace ještě horší v Řecku, Rumunsku nebo v Pobaltí.

Je trochu paradox, že právě Česko, kde působí i takové značky jako Škoda, Hyundai nebo výrobce autobusů Iveco ve Vysokém Mýtě, patří mezi státy s nejstaršími auty na silnicích. Celkový počet registrací loni překročil 8,5 milionu vozidel a každý rok přibývají další – jen v covidovém roce 2021 to bylo přes dvě stě tisíc nových registrací. Většina z nich ale nejsou nové vozy, nýbrž ojetiny.

Ekologie a bezpečnost: Problém starých automobilů

Starší auta znamenají menší bezpečnost i vyšší emise. Moderní technologie, jako jsou asistenti řízení nebo účinnější filtry, často v těchto vozech chybí. Je pravděpodobné, že bez zásadnějších změn v legislativě nebo podpory obnovy vozového parku bude trend pokračovat.

Omezení dovozu vozů s emisními normami Euro 1 a 2, které plánuje Ministerstvo dopravy, by mohlo v následujících letech pomoci. Klíčovou roli ale bude hrát i ochota nás všech investovat do novějších a ekologičtějších alternativ, ať už jde o elektromobily nebo moderní plug-in hybridy. Známé značky jako Škoda nebo Renault už dnes nabízejí modely přesně na míru českému provozu.

Co můžete udělat vy?

  • Zvažte dovoz novější ojetiny: I mladší auto z dovozu vám přinese více bezpečnostních systémů a nižší provozní náklady.
  • Vyplatí se investovat do modernizace: Pokud nový vůz není na pořadu dne, investice do údržby, bezpečnostního vybavení nebo ekologického pohonu výrazně prodlužuje „život“ vašeho automobilu.
  • Sledujte nabídky domácích výrobců: Škoda, Hyundai i další čeští producenti často připravují výrazné slevy a výkupní bonusy právě pro starší vozy.

Závěrem

Stárnutí českého vozového parku je téma, které se dotýká každého řidiče. Průměrné stáří 19 let je v roce 2025 už opravdu alarmující a změnu mohou přinést nejen regulační kroky státu, ale i osobní rozhodnutí každého z nás. Pokud vás zajímají další novinky a tipy k autům, sledujte nás i dál – život na českých silnicích se totiž rychle mění.