V posledních letech jsme svědky rychlých změn v energetice a klimatu. Válka na Ukrajině vnesla do této rovnice novou nejistotu a právě toho se podle vlivné zprávy think-tanku Influence Map chytly i největší americké ropné a plynárenské korporace. Nejde jen o byznys; do hry se zapojily i technologie, reklama i obyčejná lidská důvěra v lepší zítřky.
Co nám ukazují poslední měsíce?
Ruská agrese na Ukrajině změnila celý globální trh s energiemi. Cena ropy a plynu raketově vzrostla, evropské vlády hledaly nové dodavatele. Pro ropné „giganty” v USA to znamenalo příležitost argumentovat, že bez jejich produktů by přišla energetická katastrofa. Není divu, že z těchto otřesů začali těžit nejen Moskva, ale i zámořští hráči s logem v červené, žluté nebo modré barvě.
Digitální reklama jako nová zbraň
Podle observačního centra Influence Map sázejí firmy typu ExxonMobil, Chevron nebo lobby skupiny jako American Petroleum Institute na marketing v digitálním prostoru. Nejčastěji využívanou platformou je Facebook, kde v měsících po začátku konfliktu dramaticky přibylo cílených kampaní. Tyto příspěvky zdůrazňovaly například potřebu amerického zkapalněného zemního plynu (LNG) jako řešení pro Evropu i celé svědomití spotřebitele v Česku.
Moc informací, málo faktů
- Dezinformační kampaně: Sociální sítě se plnily příspěvky, které zpochybňovaly vědecký konsenzus ohledně klimatických změn.
- Podpora zájmů fosilních paliv: Marketing vykresloval ropu a plyn jako „spolehlivý základ” energetiky pro turbulentní časy.
- Vliv na veřejné mínění: Studie odhalila oslabení podpory klimatických opatření kvůli obavám z růstu cen energií i dopadům na domácnosti.
Co to znamená pro Českou republiku?
Možná si říkáte: „A jak se to dotýká mě?” Faktem je, že i na českém trhu vidíme zvýšené reklamy na LNG terminály nebo nabídky „nezávislosti na Rusku”. Hlavní poselství je jasné: i v roce 2025 se fosilní lobby snaží udržet status quo – i za cenu oslabování klimatické politiky.
Jak nenaletět na falešné argumenty?
- Naučte se rozpoznávat reklamu, která manipuluje emocemi (například sliby absolutní soběstačnosti nebo záchrany ekonomiky).
- Sledujte české ověřovací projekty a nezávislé klimatické iniciativy – v Česku působí třeba Klima bez obalu nebo Fakta o klimatu.
- Pokládejte kritické otázky: Kdo reklamu platí? Jaké má vztahy ke konkrétním firmám nebo politickým skupinám?
Krátké shrnutí na závěr
Je jasné, že rok 2025 přináší nejen technologické, ale i společenské výzvy. Ropný a plynárenský byznys v USA promyšleně využívá válečné i politické konflikty k upevnění svého postavení – a digitální svět je pro něj novým bojištěm. Naučit se rozlišovat fakta od reklamy teď není jen ctnost, ale skoro nutnost.