Je tu další důkaz, že svět dopravy se v roce 2025 skutečně rychle vyvíjí. Boj mezi evropskými a čínskými výrobci elektromobilů už není jen záležitostí osobních aut – čínští výrobci nyní stále silněji pronikají i do výroby autobusů, včetně těch elektrických.
Kloubový autobus značky Yutong v akci
Čínské značky: Ještě před pár lety neznámé, dnes na evropských silnicích
Možná jste ještě před pár lety o značkách jako Yutong nebo BYD neslyšeli – dnes je najdete dokonce i na našich trasách MHD. Evropské stálice jako Solaris, Iveco nebo domácí SOR Libchavy musí počítat s novou konkurencí. Hranice se stírají, a to díky důrazu na elektromobilitu i státním zakázkám v zemích EU.
Reálné příklady: Dánské město vsadilo na 126 elektrobusů z Číny
Nejde přitom o teoretickou hrozbu – podívejte se na aktuální dánský příklad: tamější města právě přijímají 126 elektrobusů značky Yutong. To je objem, kterým už evropské výrobce nutí přemýšlet o změně své strategie.
Výhody a slabiny: Proč si města vybírají právě čínské modely?
- Cena: Provozovatelé veřejné dopravy nemohou ignorovat atraktivní nabídky z východu, kdy kvalita je často za nižší peníze než u evropské konkurence.
- Technologie: Značky jako Yutong získávají velké množství dat z provozu v chladných i teplejších městech díky spolupráci s evropskými partnery. Tím rychle vylepšují své modely přímo pro evropské podmínky.
- Dostupnost: Čínští výrobci jsou často ochotní dodat stovky vozů najednou a v krátkém čase – ať už jde o velké aglomerace typu Mnichov, nebo menší středočeská města.
Co to znamená pro česká města?
I české dopravní podniky v posledních letech sledují vývoj a testují nové modely nejen od evropských, ale stále častěji i od asijských výrobců. Zatím mezi místními favority patří například Škoda Electric nebo zmíněný SOR, ale pokud budou čínští hráči nabízet kvalitu a investovat do místního servisu, mohou se brzy stát běžnou součástí českých městských parků.
Budoucnost veřejné dopravy: Hra se teprve rozjíždí
Mohli bychom říct, že evropský trh autobusů čeká v příštích letech stejný tlak, jaký už dnes znají automobilky. Zatímco někde stále platí tradice a loajalita domácím značkám, jinde rozhoduje cena, technologie nebo rychlost dodání. Kombinace těchto faktorů může už velmi brzy změnit i tvář české městské dopravy.
Jak na to zareagují evropští výrobci a jaké kroky zvolí města, aby jim budoucnost neuplavala mezi prsty? O to bude v příštích letech rozhodně zajímavé sledovat – nejen pro dopravní nadšence, ale pro každého, kdo se v českých městech spoléhá na autobus.